Liever gezond op de fiets dan onveilig in het openbaar vervoer tijdens coronacrisis

Onderzoek: bijna driekwart van Nederlanders voelt zich veiliger op de fiets dan in openbaar vervoer

Alkmaar, donderdag 12 november – Door de coronacrisis pakken Nederlanders liever de fiets dan dat zij in een bus of tram stappen. Uit onderzoek van Ruigrok Netpanel in opdracht van AGU blijkt dat bijna driekwart (74%) zich vanwege het coronavirus veiliger voelt op de fiets dan in het openbaar vervoer. Van de mensen die voor de coronacrisis met het openbaar vervoer reisde, pakt de helft nu liever de fiets. Ook meer dan een kwart van de automobilisten kiest nu voor de fiets. Of de trend doorzet nu de dagen natter worden, is nog maar de vraag: 44% geeft aan níet op de fiets te stappen als het regent. AGU houdt fietsend Nederland al sinds de introductie van haar iconische regenpakken in 1976 droog. Sindsdien zijn de pakken continu geïnnoveerd en verbeterd. Door het gebruik van waterdichte en ademende stoffen, neonkleuren en reflectieve details zorgt AGU er met haar nieuwste collectie voor dat fietsers droog, comfortabel én veilig op hun bestemming aankomen. Zo hoopt het merk mensen ook op een natte herfstdag te motiveren om voor de fiets te kiezen.

Het dringende advies van de overheid is om waar mogelijk thuis te werken en de reisbewegingen zoveel mogelijk te beperken. Dat zorgt ervoor dat een vijfde van de Nederlanders aangeeft minder vaak te fietsen dan voor de coronacrisis. Een tiende zegt vaker te fietsen. Toch lijkt het erop dat mensen sinds de coronacrisis eerder voor de fiets kiezen. Naast dat het een veiliger gevoel geeft, is het voor 58% van de mensen ook een belangrijke vorm van ontspanning in deze tijd. De meest genoemde voordelen van fietsen zijn in beweging blijven, buiten kunnen zijn en fit blijven.
Björn Jeurissen, CEO van AGU: “In een tijd waarin we steeds bewuster omgaan met onze reisbewegingen, is het goed om te zien dat de fiets populair is als alternatief vervoersmiddel. Bij AGU moedigen we meer fietsen aan: het is gezond en zorgt voor ontspanning. En het mooiste is nog wel dat hoe meer mensen er kiezen voor de fiets, hoe schoner de wereld voor ons allemaal wordt.”

Fietsend de herfst door?
Het grootste nadeel van fietsen is volgens 68% van de 895 fietsers die meedoen aan het onderzoek de kans om nat te worden als het regent. Dat is voor 44% van de fietsers zelfs zo’n hoge drempel, dat zij níet op de fiets stappen als het regent. Björn Jeurissen: “Bij AGU zien we het als onze missie om mensen ook als het regent, waait, koud of donker is te motiveren om voor de fiets te kiezen. Daarom werken we continu aan de beste, meest innovatieve, comfortabele, veilige én duurzame kleding voor op de fiets. Ook, of misschien wel juist, wanneer het regent en koud is.”

Uit het onderzoek komt naar voren dat drie op de vijf fietsers weleens regenkleding draagt als het regent. Toch geeft ook 30% van de fietsers aan liever nat te regenen dan regenkleding te dragen. De respondenten zouden veelal vaker regenkleding dragen als de kleding ademend is, comfortabel zit, goed beschermt tegen regen, en ze er makkelijk in kunnen bewegen. Of het er mooi uit ziet is over het algemeen minder vaak van belang. Vooral voor jongeren van 18 t/m 34 jaar (34%) zou dat de doorslag kunnen geven om vaker regenkleding te dragen.

In de nieuwste AGU collectie is regenkleding ontwikkeld die ademt, maar tegelijkertijd beschermt tegen regen, wind en kou, comfortabel is én er mooi uit ziet. Ook verhogen de producten de zichtbaarheid van de fietser door het gebruik van neonkleuren en innovatieve reflecterende materialen. Zo komen fietsers niet alleen droog en comfortabel, maar ook veilig op hun bestemming.